Voedingsvezels

Voedingsvezels

Wil je een gezonde spijsvertering hebben en ook nog eens een goede stoelgang dan is het belangrijk om vezelrijke voeding te eten. Gebruik je te weinig vezelrijke voeding dan kan dat gevolgen hebben. Een vezelarme voeding kan darmklachten veroorzaken, zoals verstopping en andere ontlastingsproblemen. Maar ook wordt een vezelarme voeding in verband gebracht met het ontstaan van aandoeningen zoals het prikkelbaar darm syndroom en divertikels (uitstulpingen) in de dikke darm, en ze hebben ook nog eens een goede invloed op ons cholesterolgehalte (ze verlagen het LDL gehalte, vooral vezels uit graanproducten en fruit). Ook zijn er aanwijzingen dat vezelrijke voeding een beschermende rol hebben tegen het ontstaan van slokdarmkanker en darmkanker, net zoals ze mogelijk het risico op diabetes type 2 verlagen. En als laatste zorgen vezels voor een honger stillend effect!
Vezelrijk eten is belangrijk om overgewicht te voorkomen! Ze stillen de honger maar leveren niet zoveel kcal!
Volgens een onderzoek van de Gezondheidsraad krijgt bijna 90% van de Nederlanders te weinig vezels binnen. Daar moeten en kunnen we dus gemakkelijk iets aan doen! Door simpelweg beter te eten!

Wat zijn vezels nu eigenlijk?

Vezels zijn kleine plantendeeltjes. Er zijn twee soorten vezels:

  1. Fermenteerbare vezels: deze worden in de darm afgebroken en maken de ontlasting soepel. Ze dienen als voeding voor de goede bacteriën in de darm. We noemen ze ook wel probiotica.
  2. Niet-Fermenteerbare vezels: deze kunnen door de darm niet worden afgebroken. Ze bevorderen de beweegbaarheid van de darm en zorgen zo voor een goede stoelgang.

Het is belangrijk om gevarieerd te eten, zo krijgt u alle soorten vezels binnen die uw darmen nodig hebben.

Vezels komen voor in:

  • Volkorenbrood of roggebrood
  • Zemelen of ontbijtgranen (zoals muesli, havermout)
  • Groenten (vooral rode kool, bospeen, broccoli en sperziebonen)
  • Fruit
  • Peulvruchten
  • Zilvervliesrijst
  • Volkorenpasta

Vezelbehoefte:

Volwassen vrouwen en meisjes vanaf 14 jaar: 30 gram vezels per dag.
Volwassen mannen en jongens vanaf 14 jaar: 40 gram vezels per dag.

Vocht
Het is belangrijk om voldoende te drinken, 1 ½ tot 2 liter per dag. Vezels hebben namelijk vocht nodig om hun werk goed te kunnen doen.

Vezelproducten
In de supermarkt zijn producten te koop waar extra vezels aan toegevoegd zijn (vruchtendranken of ontbijtgranen). Deze producten kunnen langdurig gebruikt worden. Als u deze producten altijd nodig heeft om een goede stoelgang te hebben dan is het advies om toch eens bij de huisarts langs te gaan.

Vezelpreparaten
Bij de drogist of apotheek kunnen vezelpreparaten gekochte worden, een bekend voorbeeld is psylliumzaad. Als u deze preparaten gebruikt moet u extra veel drinken, zeker 2 liter per dag. Als u te weinig drinkt kan het juist tegenover gesteld werken en krijgt u verstopping. Ook vezelpreparaten kunnen langdurig gebruikt worden. Maar bij klachten, altijd naar de huisarts!

Bron: http://www.spijsvertering.info/