Lekker Tafelen
Online foodmagazine voor iedereen

Een dagje zonder vlees

0 1.331

Een dagje zonder vlees

Iedereen kent de Hollandse pot wel: aardappelen, vlees en groente. Een beetje saai zou je denken, maar de gemiddelde Nederlander eet dit bijna iedere avond. Vooral het stukje vlees moet lekker en van goede kwaliteit zijn. Tja, en als je dan vegetariër bent? Moet je dan alleen maar de aardappelen en groente opeten? Nee hoor, dat heb je dan verkeerd gedacht.

In Nederland is het begrip vegetariër al bekend, maar de flexitariër staat steeds meer in het daglicht. Een flexitariër is iemand die één dag of meerdere dagen in de week even geen vlees of vis eet. Dat is heel erg bewust, want een dagje vegetarisch is goed voor je gezondheid en het milieu. De vraag blijft dan wel: wat moet ik dan eten en hoe moet ik vlees of vis vervangen?

Ten eerste is het belangrijk om vlees of vis met dezelfde voedingswaarden te vervangen. In deze twee producten zitten eiwitten, ijzer en vetten die het lichaam nodig heeft. Dit mis je als je geen vlees of vis eet. Gelukkig zijn er goede vervangers te vinden en ook nog eens lekker en gezond!

Vleesvervanger:

  • Vegetarisch vlees. Het makkelijkste om vlees te vervangen zijn de vegaburgers, balletjes en ander soort vegetarisch vlees. Er is van alles te vinden. Erg handig als je niet zo’n zin hebt om te koken. Valess heeft bijvoorbeeld vegetarische saucijzenbroodjes in het assortiment.
  • Tofu en soja. Tofu en soja hebben en neutrale smaak, dus deze zijn ideaal om in een gerecht te verwerken. Je kunt ze ook marineren. Soja en tofu bevatten veel eiwitten, vitamines en mineralen en hebben weinig calorieën.
  • Eieren. Zelfs eieren zijn een lekker alternatief voor vlees. Eieren bevatten eiwitten, mineralen en vitamines, zoals vitamine B12. Deze B12 is erg belangrijk voor het functioneren van het lichaam. Een vegetariër krijgt al snel te kort. Een gebakken eitje, gekookt, roerei en noem maar op. Twee eieren staan gelijk voor één portie vlees of vis. Neem wel biologische eieren!
  • Peulvruchten. Kikkererwten, bonen, linzen en erwten zijn een goede plantaardige vervanging. Deze vruchten bevatten een bron van eiwitten, vitamines en mineralen, zoals ijzer die voor energie zorgt. Peulvruchten bevatten veel vezels wat weer goed voor de spijsvertering is. Linzensoep, hummus, falafel en zelfs erwtensoep zijn dus lekkere maaltijden.
  • Noten en zaden. Noten en zaden zijn hartstikke lekker en ook nog gezond! Nee, ik bedoel niet de borrelnootjes tijdens een feestje, maar ongezouten en ongebrande noten. Noten bevatten goede onverzadigde vetten die goed voor het lichaam zijn. Zelfs de pindakaas kan uit de kast worden gehaald. 40 gram noten of zaden staat gelijk aan een portie vlees of vis.
  • Superfoods. Ben je geïnteresseerd in superfoods? Er zijn producten die eiwitten bevatten. Hennepzaad, henneppoeder en chiazaden zijn voorbeelden van eiwitrijke superfoods. Gooi ze door de yoghurt of kwark en dan heb je gelijk veel eiwitten binnen.

Vlees of vis vervangen hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Het kan met eenvoudige producten en het is een goede keuze om eens geen vlees of vis te eten. Zolang je maar gevarieerd eet krijg je genoeg voedingsstoffen binnen.

 

Printen

Deze recepten en tips zijn mogelijk ook interessant

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website maakt gebruik van functionele en commerciële cookies. Zonder deze cookies is deze website niet mogelijk en ze helpen u aan een betere gebruikerservaring. Oké Lees meer