De nieuwe BBQ boeken Steven Raichlen – Wereld en Vegetarisch

Twee nieuwe BBQ boeken van Steven Raichlen zijn de moeite waard! In de twee boeken vind je een schat aan informatie voor de echte barbecue liefhebber.

De nieuwe BBQ boeken Steven Raichlen – Wereld en Vegetarisch – De covers van de nieuwe barbecue boeken van Steven Raichlen daagde ons uit om eens verder te kijken naar de inhoud van deze barbecue boeken.  Steven Raiclen schreef twee prachtige nieuwe boeken voor de liefhebbers van het betere barbecueën. In deze review laat ik je meekijken in beide boeken. Het boek “De beste BBQ-recepten ter wereld” oogt misschien wat rommelig maar herbergt een schat aan informatie. Het boek “Vegetarische barbecue” is een serieuze uitdaging voor iedereen die het vlees eten voorgoed heeft afgezworen, maar ook voor de vleeseter is het boek een echte eyeopener. Het serieus indrukwekkend wat je allemaal zonder vlees op de grill kunt bereiden. Lees je mee?

De beste BBQ-recepten ter wereld van Steven Raichlen

Als er iemand iets van barbecueën weet is het Steven Raichlen wel. Steven geboren in Japan heeft o.a. de opleiding bij Le Cordon Bleu afgerond. De schrijver heeft meer dan 20 jaar de hele wereldbol afgereisd en ruim 50 landen bezocht om informatie in te winnen en ervaringen op te doen wat barbecueën betreft. Het is beslist niet zijn eerste boek over de BBQ, hij heeft meerdere boeken over BBQ op zijn naam staan en heeft eigen tv-programma’s over BBQ

De beste BBQ-recepten ter wereld

BBQ is een vak apart dat bewijst dit boek maar weer. Steven heeft grondig onderzoek verricht over het hoe er over de hele wereld wordt gebarbecued. Soms low en slow maar vaker snel. Het boek begint met een grondige inleiding waarin de ins en outs van de vele manieren van BBQ aan bod komen. Welke grill methodes, brandstoffen en soorten er zijn. Hoe steek je de BBQ het beste aan en hoe kun je de temperatuur regelen en de gaarheid testen. In dit boek wordt dit alles duidelijk uitgelegd. Ook is er aandacht voor tips tricks en mythes wat het bbqen betreft.

De hoofdstukken zijn ingedeeld op vleessoort / groente vegetarisch. Natuurlijk komt de beroemde hamburger aan bod maar ook vlees in een zoutkorst en vele andere ideeën waar je zelf niet direct aan zou denken. Bij ieder recept wordt verteld over de oorsprong van het gerecht, hoe het klaar te maken en welke sauzen en bijgerechten er het beste bij passen

BBQ-helden

Door de hoofdstukken heen vind je stukjes over zijn BBQ-helden van over de hele wereld. Ze komen uit Colombia, de Filipijnen, Amerika, Servië, Duitsland en nog verschillende andere windstreken. In deze stukjes worden de ervaringen, specialiteiten en de kenmerken van hun manier van BBQ gegeven. Erg leuk om te lezen dat ieder echt zijn eigen manier heeft gevonden.

Planet BBQ

Hij schreef al een boek met deze naam maar in dit boek staan stukjes over de BBQ-landen zoals Italië, Argentinië, Brazilië, Azerbeidzjan en nog 7 andere. Deze stukjes planet BBQ genaamd gaan over hoe en wat en de oorsprong over het bbqen in het betreffende gebied.

Er valt veel te leren over BBQ

Wanneer je dit boek doorbladerd besef je dat ieder land en iedereen een eigen manier heeft om te barbecueën. Bij iedere manier horen ook weer verschillende recepten en bijgerechten. De gerechten en recepten worden stap voor stap goed uitgelegd. Ook van de sauzen en bijgerechten die bij de BBQ-gerechten worden geadviseerd vind je het recept terug in het boek.

Conclusie

Het is een leerzaam boek met erg veel informatie en daardoor doet het een beetje rommelig aan. Ik had liever gezien dat de Items BBQ-helden en Plantet BBQ een apart hoofdstuk hadden gevormd. Nu staan ze door het boek heen verspreid. Maar ondanks dit rommelige karakter is het een zeer informatief boek met leuke recepten over allerlei manieren van barbecueën. Wanneer je avontuurlijk aangelegd bent wat koken betreft is dit een erg leuk en uitgebreid boek voor een zeer redelijke prijs.

Facts:

Titel: De beste BBQ-recepten ter wereld

Auteur: Steven Raichlen

Pagina’s: 300 Hardcover

Uitgeverij: 2017 Karakter uitgevers B.V. Uithoorn

ISBN: 978 452 1523 5

Prijs: 19.99

Te koop bij o.a. boekhandel en Bol.com

Vegetarische BBQ Steven Raichlen

Weer een leuk en inspirerend boek over barbecueën van Steven Raichlen. Dit boek bevat alleen vegetarische gerechten en bijgerechten. Met dit boek in het bezit hoeft barbecueën voor vegetariërs echt niet meer saai te zijn

Zoals ook in het boek ”de beste BBQ-recepten ter wereld” heeft dit boek ook een duidelijke intro over het hoe en wat van barbecueën al is het een stuk minder uitgebreid. De rest van de hoofdstukken is weer ingedeeld op productgroep. In dit geval, Broodjes en sandwiches, Kaas, Groente, Desserts en kruiden en sauzen.

Barbecueën voor vegetariërs

Pizza wie is er niet gek op het komt steeds meer in trek om deze ook op de barbecue te bakken. Behalve pizza is er ook aandacht voor tosti’s/panini’s en heerlijk kruidig platbrood. Er staan ook enkele recepten met kaas in het boek, haloumi en camembert bijvoorbeeld. Dat groente ook op de BBQ kunnen weten we allemaal maar dat je er zo veel leuke gerechten mee kan maken is wel een Eyeopener. Het hoofdstuk nagerechten is voor de echte smulpapen en zoetekauwen. En wil je eens iets anders dan het kant en klaar spul uit de winkel dan vind je hier ook een aantal lekkere kruidenmengelingen, sauzen, salsa’s en kruidenboters.

Overzichtelijker

Dit boek is een stuk rustiger en overzichtelijker dan het boek “de beste BBQ-recepten ter wereld” Een feit is wel dat er in dit boek ook veel minder informatie over barbecueën in het algemeen wordt gegeven. Ook staan hier veel minder recepten in wat het natuurlijk ook een rustigere uitstraling geeft. Prettig is dat de naam van het gerecht in rood is gedrukt, zo heb je tijdens het bladeren vlug gezien over welk gerecht het gaat.

Conclusie:

Met dit boek maak je niet alleen vegetariërs blij, er staan namelijk erg veel leuke [bij] gerechten in waar iedereen van zal smullen. Voor de prijs van 17,99 heb je een leuk boek om ook zonder vlees een leuke barbecue te organiseren.

Facts

Titel: Vegetarische BBQ

Auteur: Steven Raichlen