Lekker Tafelen
Online foodmagazine voor iedereen

Review: Eibertje kiest meer……..

0 376

Eibertje kiest meer…….. – ‘Eibertje kiest meer & helpt je wekelijks duizenden calorieën te besparen’. Zo, dat is nogal een statement, duizenden calorieën minder per week. Maar Eibertje van Halteren gaat je daarbij helpen. En dat doet ze door kant-en-klaar producten met elkaar te vergelijken. Waar zit minder suiker en vet in en wat doet dat met het aantal calorieën die je binnenkrijgt. Waarop moet je letten tijdens het kopen van je dagelijkse boodschappen?

Wat zijn calorieën eigenlijk en hoe bereken je jouw ideale gewicht. Waar moet je op letten bij pasta en oliën. Wat vertellen de cijfers op een ei en hoeveel moet je bewegen om een zak paprikachips te verbranden? Om die laatste maar meteen even te noemen, drie uur touwtjespringen!

Rood voor niet, groen voor wel

Eibertje kiest meer diepvriestaartIn het boek vind je per productgroep twee pagina’s. Een rode pagina waarop staat wat je beter niet kan kopen en waarom en op een groene pagina welke producten je beter wel in je mandje kan leggen. Denk hierbij aan ontbijtgranen, kinderdrinkpakjes, vleeswaren, strooikaas, taartmix, soep of popcorn. Op de groene pagina’s, de producten die je beter kan kiezen dus, staan veel ‘light’ of ‘vetarme’ varianten. Het verschil in suikers en vetten staat in een kadertje onder het product.

Waar ik dan wel benieuwd naar ben is wat de andere toevoegingen zijn om het product in de ‘light’ versie wel smaak mee te geven. De welbekende E-nummers inderdaad. Want iets kan dan net iets minder calorieën hebben, het moet ook wel smaken en dat wordt gedaan door weer andere dingen toe te voegen. Ik zie daarnaast veel verwijzingen naar het eerste boek, wil je bijvoorbeeld weten welke mayonaise of ketchup het best bij de patat past, dan kan je dat vinden in het eerste boek. Slimme truc om ook nog het eerste boek aan de man/vrouw te brengen?

Tips & weetjes

Her en der vind je tips & weetjes en foto’s van producten met, heel confronterend, het aantal suikerklontjes erbij. Als je denkt met een Ice Macchiato gewoon een koude koffie zonder suiker te drinken, maar ongemerkt 5 suikerklontjes door slikt, zal best een eyeopener zijn voor liefhebbers van deze drank.

Dat je voor etiketten lezen bijna een volledige studie moet volgen is voor de meeste van ons al langer duidelijk. Zonder bril of loep gaat je dat sowieso bijna niet lukken. Mocht het je wel lukken terwijl je in de super staat dan staan in het boek een aantal tips waarop je moet letten. Eibertje geeft daarnaast wat voorbeelden van etiketten die iets heel anders suggereren dan er echt in zit. ‘Gezoet met stevia’ bij Raak kinderfruit bijvoorbeeld. Dat er ook suiker is toegevoegd wordt door Raak maar even vergeten. Terecht zegt zij dat dit niet helemaal zuiver is, zeker voor een kinderproduct.

Raar

Op de laatste pagina staat dat de informatie in dit boek niet bedoeld is als specifiek koop- of gezondheidsadvies maar moet worden opgevat als de mening van de uitgever. Eh…de uitgever? Niet de schrijfster?

Conclusie

Wil je serieus minder calorieën gaan gebruiken ga dan vooral geen voorverpakte producten gebruiken, loop de in het boek genoemde vette worsten, chips, koekjes, patat, snacks, sauzen, diepvriestaarten en frisdranken voorbij. Scheelt zo al een heleboel calorieën. Je houdt een boel geld over dat je beter kan gebruiken om eens naar een erkende professional, bijvoorbeeld een gewichtsconsulente, te gaan, die samen met jou kijkt naar je voedingspatroon en gericht advies kan geven.

Wie een beetje logisch nadenkt weet dat ontbijtgranen met chocolade of honing meer suikers of vetten bevatten dan die zonder. Dat kipfilet minder vet is dan salami en dat een blikje tonijn in olie meer vet bevat dan tonijn in water. Soep en een smoothie maak je zelf en wie zijn kind nog steeds die zoete drinkpakjes meegeeft, heeft heel wat nieuwsbrieven van school gemist. Dat er nog steeds een te grote groep mensen is die wel dagelijks luncht met een roze koek, met een zak chips en een fles frisdrank voor de televisie zit, nadat ze een kant-en-klaar maaltijd naar binnen hebben gewerkt, is helaas zo. Ik vraag me alleen af of deze mensen dit boek van 15 euro zouden kopen. Dat zouden naar mijn mening dan ook de enigen zijn die wekelijks die misschien duizenden calorieën per week besparen, want wie vers koopt en kookt gaat dit aantal echt niet redden, ook al eet je zo nu en dan een koek, chips of drink je frisdrank.

Eibertje kiest meer patatDe Facts

  • ‘Eibertje kiest meer’ van Eibertje van Halsteren
  • 135 pagina’s, paperback
  • Uitgeverij Carrera, juni 2015
  • ISBN 978 90 488 2564 6
  • Te bestellen bij onder andere www.uitgeverijcarrera.nl en www.bol.com
  • Prijs 15 euro

Printen

Deze recepten en tips zijn mogelijk ook interessant

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website maakt gebruik van functionele en commerciële cookies. Zonder deze cookies is deze website niet mogelijk en ze helpen u aan een betere gebruikerservaring. Oké Lees meer