Review: ‘Gusto Italiano’ van Erik Spaans en Jolande Burg

Voor wie denkt dat Italie alleen het land is van de pasta en de pizza zal na het lezen van het boek Gusto van Erik en Jolanda een wereld open gaan.

0 440

Review: ‘Gusto Italiano’ van Erik Spaans en Jolande Burg – Voor wie denkt dat Italie alleen het land is van de pasta en de pizza zal na het lezen van het boek Gusto van Erik en Jolanda een wereld open gaan. Erik en Jolande nemen je mee op een culinaire en vinologische rondreis door 20 regio’s, bespreken de regionale antipasti en wijnen en vertellen daarnaast over de historie van de regio. Antipasta betekent zoveel als “voor de maaltijd”, kleine hapjes die je dus bij je aperitief eet. In dit schiereiland met de lange kustlijn, bergen, eilanden en binnenland wordt per streek en soms ook per stad een eigen invulling geven aan gerechten.

Culinaire rondreis

Koken met olijfolie in het zuiden en met boter en vet in het koelere noorden. Steenbok of gemz in de bergen en vis aan de kust. Lokaal produceren en lokaal consumeren maakt dat je sommige produkten ook echt alleen in die ene regio tegenkomt. Dit maakt ook dat een indeling op regio logischer is dan bijvoorbeeld op vlees, vis en groente. In elk hoofdstuk staan in de uitgebreide inleiding een aantal specifieke producten genoemd, zoals kazen of desserts, maar ook waarom juist in deze streek het ene gerecht beter past dan in de andere.

Historische rondreis

Gusto Italiano 2Gusto Italiano is niet alleen een kookboek, het is een boek dat je buiten heerlijke recepten ook veel andere informatie en verhalen geeft. Over bijvoorbeeld het dorpje Cocullo waar de bewoners ieder jaar het beeld van de heilige San Domenico Abate behangen met slangen en daarna met een processie door het plaatsje, een goede oogst hopen af te dwingen. Of over de invloed van andere volken zoals de Arabieren, Spanjaarden of Grieken op de regionale keukens.

Per regio vind je gemiddeld 5 recepten met ingrediënten, die overigens wel gewoon in Nederland te verkrijgen zijn. Natuurlijk ontbreken de focaccia en de Pesto alla genovese niet. Maar mooie pure gerechtjes zoals Baccelli e pecorino (tuinbonen met olijfolie, zeezout en Pecorino) en Arance e alice (sinaasappelplakjes met ansjovis) zijn pareltjes die nog een keer benadrukken hoe simpel en snel je wat moois op tafel kan zetten.

Vinologische rondreis

Het tweede deel van het boek vertelt over de verschillende regio’s en de wijnen die daar te vinden zijn. Kies de wijnen die uit hetzelfde land komen, het liefst nog uit hetzelfde gebied is de overtuiging van de schrijvers. En er is keuze genoeg. Ook in dit deel van dit boek Gusto Italiano vind je alle informatie om een goede keuze te maken: druivensoort, streek, rijping en smaak. Om je te helpen staat bij alle antipasti een wijnadvies.

‘Een bord vol spaghetti met zo’n dieprode tomatensaus, daar ga je toch geen Saint Emilion bij opentrekken. Slierten smaken gewoon het beste met een glas volle Valpolicella. Of een eenvoudige, net zo volle Chianti’

Conclusie

Je doet dit boek echt tekort als je het direct in de kast zet en er zo nu en dan even een gerechtje uit maakt. Het is een boek dat je meeneemt naar de bergen in het noorden tot de stranden van de eilanden. Dat je vertelt waarom sommige dingen zijn zoals ze zijn, waarom die ene worst of dat ene kaasje nu juist alleen in die streek te krijgen is. Over de discussies op de markt over die ene pastasoort of hoe de minestrone gemaakt moet worden. Over de zonnebrillen en de terrassen. Samen met prachtige, soms wat mystieke foto’s van Erik Spaans en een fijn leeslintje in de Italiaanse driekleur, maakt dit tot een heerlijk Italiaans smaak lees- en kookboek.

De Facts

• ‘Gusto Italiano’ van Erik Spaans en Jolande Burg
  • 261 pagina’s, hardcover