Review; Meer meesterlijk brood van Robèrt van Beckhoven

0 461

Review; Meer meesterlijk brood van Robèrt van Beckhoven – Na het eerste boek van Robèrt van Beckhoven was ik al om, broodbakken is zó leuk en inmiddels heb ik dan ook al heel wat broden gebakken uit “meesterlijk brood“, ik was dan ook blij toen onlangs het boek “Meer meesterlijk brood” verscheen met nog meer lekkere recepten, tips en adviezen van meester boulanger Robèrt van Beckhoven.

Een stapje verder

Wie het eerste boek kent, herkent direct de indeling van het boek, ook deze keer is het boek onderverdeeld in vier hoofdstukken te beginnen met de basis. Was boek één echter nog voornamelijk gericht op de basis en basistechnieken van het broodbakken, dit boek gaat net een stapje verder. Zo wordt er deze keer dieper ingegaan op de verschillende ingrediënten, niet meer zomaar suiker maar de diverse soorten suiker worden verder uitgediept en hetzelfde geldt voor bloem en vet. Maar ook andere ingrediënten die je zou kunnen toevoegen aan je deeg komen nu aan bod bijvoorbeeld noten en chocolade.

Briochedeeg, gelegenheidsbrood en getoerd gerezen deeg

“Het is voor mij altijd moeilijk om me te beperken want ik zou zo graag alle kennis met je delen, maar dat lukt helaas niet in één boek” schrijft Robèrt in het boek. Om deze reden heeft Robèrt zich in de overige drie hoofdstukken beperkt tot brood op basis van getoerd, gerezen deeg, briochedeeg en gelegenheidsbrood. Maar zelfs nadat Robèrt zichzelf deze beperking heeft opgelegd biedt dit boek je zo ontzettend veel; uitgebreide instructiefoto’s en een aanzienlijk aantal heerlijke recepten waar onder; kaascroissants, chocoladebroodjes, worstenbroodjes, sinterklaasbrood (natuurlijk gevuld met pepernoten) en een groentebrioche.

Een leuke en welkome aanvulling op het boek vind ik de pagina’s “mijn gouden tips” waarin je de antwoorden van Robèrt vind op allerlei bakproblemen die onder de amateurbakkers ontstonden naar aanleiding van zijn vorige boek. Daarnaast bevat het boek opnieuw een begrippenlijst en omschrijvingen van basistechnieken, echter deze keer in beknopte vorm. Ook de camera icoontjes vind je weer terug welke aangeven dat op de genoemde site uitgebreide instructiefilmpjes te bekijken zijn.

Dat stapje verder in de praktijk brengen

suikerbrood briochedeeg (2)Heel even vraag ik mezelf af of ik er inmiddels aan toe ben om een stapje verder te gaan op broodbakgebied, maar besluit met behulp van dit boek de gok te wagen en ga een suikerbrood van briochedeeg maken;

• 250 gram bloem
  • 3 eieren
  • 5 gram zout
  • 25 gram (basterd)suiker
  • 10 gram gist
  • 150 gram boter (op kamertemperatuur)
  • 125 gram parelsuiker

Voor het afstrijken gebruik je één losgeklopt ei en een beetje zout. Meng alle ingrediënten met uitzondering van de boter en de parelsuiker en kneed het tot een deeg in 15 minuten. Kneed het niet helemaal af maar tot driekwart van het gewenste resultaat. Voeg nu voorzichtig de boter toe en kneed het deeg verder af. Doe het deeg in een lichtjes ingevette kom en laat het deeg nu een nacht in de koelkast opstijven. Neem de volgende dag het deeg uit de koelkast en kneed er met de deeghaak op lage snelheid de parelsuiker doorheen. Kneed het deeg in een bolvorm en laat 15 minuten rusten. Neem een bakblik met een doorsnee van ongeveer 20 cm en vet deze lichtjes in met wat boter. Modelleer het deeg nu in de definitieve vorm en plaats het in het bakblik. Laat ongeveer 60 minuten narijzen. Verwarm de oven voor op 180 graden. Bestrijk voor je het brood in de oven plaatst eerst met het ei en strooi er een klein beetje zout over. Bak af in 25 minuten.

Conclusie

Opnieuw een meesterlijk boek, met broodrecepten die je nog net iets meer uitdagen. Robèrt begint dit boek met ” Sinds mijn eerste boek “Meesterlijk brood”, is mijn passie voor brood en voor brood bakken alleen maar toegenomen, ik kan niet anders als toegeven dat voor mij hetzelfde geldt en dit boek heeft die passie alleen nog maar meer laten groeien, broodbakken is nóg leuker geworden.

Facts

– “Meer meesterlijk brood” van Robèrt van Beckhoven

– 176 pagina’s met 25 recepten, hardcover