Review: Veggie! van Hugh Fearnley-Whittingstall

Veg!’ is het succesvolle groentekookboek van de schrijver van de River Cottage serie, dat eind 2012 uitkwam. ‘Veggie!’ is het kleine zusje en bevat een selectie de allerbeste recepten uit dat eerdere kookboek. Het is wat kleiner, een stuk goedkoper, maar er staan nog steeds ruim 100 recepten in.

0 604

Review: Veggie! van Hugh Fearnley-Whittingstall – ‘Veg!’ is het succesvolle groentekookboek van de schrijver van de River Cottage serie, dat eind 2012 uitkwam. ‘Veggie!’ is het kleine zusje en bevat een selectie de allerbeste recepten uit dat eerdere kookboek. Het is wat kleiner, een stuk goedkoper, maar er staan nog steeds ruim 100 recepten in.

De achterliggende gedachte van het boek is, je ertoe aan te zetten meer groente te gaan eten. Is het dan een kookboek alleen voor de vegetariër of veganist? Nee, zeker niet. Hugh houdt op zijn tijd van een mooi stukje vlees of een lekkere vis. Maar ieder dag vlees of vis is zeker geen must, bewuster omgaan met vlees of vis wel. Heb je het idee losgelaten dat er altijd vlees of vis bij je maaltijd moet zijn, dan kan je helemaal los gaan met deze groente-recepten. Omdat er soms wel gebruik gemaakt wordt van eieren of melkproducten zijn niet alle recepten geschikt voor een veganist, maar een derde deel van de recepten is dat wel of anders aan te passen met vervangers.

Veggie herfstSeizoen

De groenten zijn ingedeeld op seizoen. Kies je groenten die passen bij het seizoen, dan merk je dat niet alleen in je portemonnee, maar vooral op je bord. Ze smaken gewoonweg beter en omdat ze niet de halve wereld zijn overgevlogen, zijn seizoensgroenten ook nog eens beter voor het milieu. Het is vooral geen boek dat zich richt op het vervangen van vlees. Hugh heeft geen tijd voor het maken van notenschijven of vegetarische worstjes. Wat hij vooral wil laten zien is dat je met ingrediënten die overal te krijgen zijn, meer kan met groente dan alleen even de kook erover en opscheppen op je bord.

Groente in je lunchtrommel

Je kan natuurlijk kerstomaatjes en komkommer meenemen om tussen de middag op te eten, maar Hugh laat je zien dat je lunch veel meer kan zijn, dan die boterham met een plakje kaas en komkommer. Om maar wat te noemen: een pinda-achtige noedelsalade met verse kruiden, rode kool met pastinaak, sinaasappel en dadel, pasteitjes met koolraap en aardappel of een pitabroodje met wortelhummus. Ik blader en blader en ontdek op elke pagina weer een verrassende combinatie die zo op tafel kan.

Magisch brooddeeg en chocolade-bietjesroomijs

Één soort deeg maken voor je pizza, wrap, platbrood of bolletje. Geen gedoe met temperatuur, verschillende hoeveelheden meel of gist. Gewoon invriezen wat je niet gebruikt in kleinere porties en gebruiken wanneer en waarvoor je het nodig hebt. Handig!

En zoek je eens een ander toetje dan is het chocolade-bietjesroomijs echt heel bijzonder. Komt ook op mijn nog-te-maken-lijst!

Kopen? Ja!

Voor wie meer uit groente wil halen en nog zoekend is dan is ‘Veggie!’ een heerlijk boek om te beginnen. Leuk geprijsd, mooie foto’s, ingrediënten waar je niet stad en land voor hoeft af te zoeken en simpele recepten, die voor het grootste deel niet teveel tijd kosten. Of het nu gaat om tuinbonen met kruidengeitenkaas, lasagne met boerenkool en paddenstoelen, pittige spinazie en aardappels of snijbonen met dragon en citroen, Hugh laat je zien dat er nog een hele groentewereld is te ontdekken. ‘Licht!’ van dezelfde schrijver is één van mijn favoriete kookboeken, ‘Veggie!’ komt daar meteen direct naast te staan!

Veggie noedelsaladeDe Facts

• ‘Veggie!’ van Hugh Fearnley-Whittingstall
  • 244 pagina’s, paperback (maar met een hele fijne dikke omslag)