- Lekker Tafelen - https://lekkertafelen.nl -

Van Tajine tot Havermout, review

Van Tajine tot Havermout – Met de hoeveelheid kookboeken die ik inmiddels verzameld heb wordt je vanzelf steeds kritischer bij de aanschaf. De planken van mijn kast zakken door en waar moet ik ze nog laten?! Een kookboek moet voor mij dus echt iets toevoegen en eigen zijn. Hoewel dat logisch klinkt zijn er veel culinaire schrijfsels die inwisselbaar zijn en mij dus niet kunnen boeien.

Modern Marokkaans

Toen ik het boek “van Tajine tot Havermout” van Jamila Winwood in handen kreeg was ik meteen getriggerd door de mooie omslag. Een markttafereel met een prachtige dame en een oosters aandoende titelversiering. Een goed begin. En de goede eerste indruk voor wat de vormgeving betreft, bleef overeind bij het lezen van het boek. Aantrekkelijk, fris, mooie foto’s, fraai papier, leesbare letters, vormgeving in oosterse sfeer en slim gebruik van icoontjes, waardoor het boek lekker leest. Klein minpuntje vind ik het ontbreken van een leeslint. Dat is zo handig als je een recept terug wilt vinden.

Lekker in je vel

In de hype rondom gezond eten word je doodgegooid met do’s en don’ts. Met opgeheven vingertjes en waarschuwingen. Ik ben daar een beetje allergisch voor, omdat ik niet geloof dat er een waarheid is op het gebied van gezond eten. Ieder lichaam is immers anders. De ondertitel ‘gezonde recepten geïnspireerd op de Marokkaanse keuken’ zette mij dus direct op scherp. Dat viel gelukkig erg mee. Het boek geeft meer een persoonlijk verhaal en tips die voor Jamila kennelijk gewerkt hebben om zich fit te voelen. En het doet dit zonder belerend of dwingend te worden.

Informatie

Erg prettig vind ik de overzichten aan het begin. Met heldere uitleg en mooie icoontjes krijg je veel informatie over de ingrediënten die in het boek gebruikt worden. En die zijn tegenwoordig eigenlijk overal te krijgen. Verder geeft het boek recepten voor alle maaltijden. De indeling voelt logisch en praktisch.

Klassieker

Al lezend liep het water me regelmatig in de mond en het was een genot om een recept te kiezen. Ik besloot voor falafel[1] te gaan, omdat dat een recept is dat nogal eens droog uitvalt of nergens naar smaakt. Bovendien vond ik de toevoeging van dadels wel een spannende om eens te proberen.

Van Tajine tot Havermout, mijn conclusie

Een leuk en inspirerend boek in een mooie uitvoering. Heel maakbare recepten met die lekkere Marokkaanse touch, maar dan in een modern jasje. Praktisch door de aangedragen alternatieven en tips. Alles bij elkaar niet wereldschokkend, maar wel voldoende vernieuwend en mooi uitgevoerd om toch te willen hebben!

De facts

Links in dit recept: