Wijngenietgids van Hubrecht Duijker, review

De Wijngenietgids is een lekker leesbaar, informatief boek. Bladerend door het boek leer je (meer) over wijn proeven, uitkiezen, bewaren, drinken, genieten.

0 382

Wijngenietgids van Hubrecht Duijker, review – Wijngenietgids, zo heet het nieuwe wijnboek van ‘vinpressionist’ Hubrecht Duijker. De aanmoediging op achterzijde luidt: ‘Wijnliefhebbers nog meer laten genieten van wijn, daarvoor is dit boek bedoeld’. Een wijngids met de nadruk op genieten dus. Nou, genieten, daar houd ik wel van. Dus ik schenk een mooi glas rode wijn in (voor de voorpret) en pak de Wijngenietgids erbij. Dat wordt genieten in het kwadraat.

Wijngenietgids Hubrecht DuijkerLappendeken

De voorkant van het boek oogt nogal traditioneel. Twee glazen witte wijn, twee rode rozen en een kurk tegen een achtergrond van een muurschildering in grijstinten. “Elke dag een verhaaltje”, zo heette het boek waar ik vroeger uit werd voorgelezen. 365 Verhaaltjes over elfjes en kabouters. Nu lees ik weer 365 verhaaltjes. Dit keer over wijn. Wijnschrijver Hubrecht Duijker neemt me in zijn boek in 365 korte verhaaltjes mee op ontdekkingsreis in de wereld van wijn. Het blijkt een amusante, leerzame lappendeken van formaat.

Proeven en genieten

Ik lees meer dan één verhaaltje, want ze zijn leuk! Bladerend door het boek leer je op een gezellige manier (meer) over wijn proeven, uitkiezen, bewaren, drinken en genieten. En nog veel meer. Spelenderwijs vertelt Hubrecht over kaas en wijn. Over zuurkoolwijnen en riante Rieslings. Hij deelt leuke anekdotes. Zoals hoe de pers reageerde toen hij in een restaurant ijsblokjes bestelde omdat hij zijn Beaujolais te warm vond.

Foto’s en citaten

Wijngenietgids Hubrecht Duijker

Hij haalt veel uitspraken aan van bekende en minder bekende (wijn)grootheden. Meningen van wijnproducenten als Jean Trimbach uit de Elzas en Piero Antinori komen voorbij, maar ook een Charles Aznavour en Tommy Cooper passeren de revue. Ik vraag me wel af of de jongere lezers onder ons die laatste twee namen iets zegt. Maar dan is daar gelukkig ook een Matt Skinner, de sommelier van Jamie Oliver. De citaten worden gedeeld via de korte verhaaltjes maar komen ook kris-kras door het boek voor. Net als de vele mooie foto’s.

Drinken op druif

Aparte hoofdstukken zijn er voor bubbels en versterkte wijnen, rosé, zoete zaligheden en door Hubrecht aanbevolen rode wijnen. Leuk voor met name beginnende wijnliefhebbers is het aparte katern: ‘Drinken op druif’. Want kiezen we vaak niet voor ‘een chardonnay’ of ‘een pinot gris’? ‘Een cabernet sauvignon’ of ‘een pinot noir’? In dit deel van het boek beschrijft Hubrecht de specifieke eigenschappen van zo’n vijftien druivenrassen, vertelt waar de beste wijnen ervan gemaakt worden én deelt hij tips met welke gerechten je nog meer van de betreffende ‘druif’ kunt genieten.

Kortom, de Wijngenietgids is een lekker leesbaar, informatief boek dat uitnodigt tot doorlezen. En dat hoeft persé niet van voor naar achteren.

Wijngenietgids, de Facts

• Wijngenietgids van Hubrecht Duijker