Lekker Tafelen
Online foodmagazine voor iedereen

Je groeit als kool, zo gezond is dat.

1 605

Kolen leveren een belangrijke bijdrage aan onze dagelijkse voedingsstoffenbehoefte. Groene, rode en witte maar vooral spruitjes zijn rijk aan voedingsvezels. Spruiten en groene kool zijn bovendien ook een goede bron van kalium. Kalium is een regulator van de vochtbalans in ons lichaam. Groene groenten zoals groene kool zijn ook een alternatieve calciumbron. Calcium is dan weer opbouwend voor onze beenderen en ons gebit, al speelt het mineraal ook een belangrijke rol in de bloedstolling, de spiercontractie en de vrijstelling van hormonen.

Daarnaast zijn kolen en spruitjes rijk aan het wateroplosbare vitamine C, betrokken bij een groot aantal processen in het lichaam. Vitamine C bevordert de vorming van bindweefsel waardoor een goede wondgenezing wordt bevorderd en is goed voor de stofwisseling van koolhydraten, eiwitten en vetten. Deze vitamine is ook betrokken bij het spier- en hersenmetabolisme en de hormoonsynthese. En top of the bill: vitamine C bezit ook antioxidatieve eigenschappen. Op die manier neutraliseert vitamine C de zogenaamde vrije radicalen, stoffen die beschouwd worden als agressieve nevenstoffen van de normale stofwisseling of bepaalde leefgewoontes zoals roken.

Vrije radicalen zijn in staat lichaamscellen te beschadigen, versnellen het verouderingsproces en kunnen ook oogziektes als cataract ‘bevorderen’. Stoffen met een gunstige antioxidatieve werking zijn belangrijk voor de gezondheid al is de directe link met een significante risicoverlaging op een aantal kankers nog altijd onderwerp van wetenschappelijke discussie.

Los van alle wetenschappelijke discussies is er een onbetwistbare conclusie: rode, witte, groene kolen en spruitjes zijn gezonde seizoensgroenten die ons lichaam voorzien van veel nuttige en nodige voedingsstoffen zonder een teveel aan gewicht te veroorzaken.

Printen

Deze recepten en tips zijn mogelijk ook interessant

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

1 reactie
  1. Rita Nagelkerke zegt

    Dit was nieuw voor mijn al letten wij heel goed op onze voeding ,nooit te oud om te leren

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website maakt gebruik van functionele en commerciële cookies. Zonder deze cookies is deze website niet mogelijk en ze helpen u aan een betere gebruikerservaring. Oké Lees meer