Lekker Tafelen
Online foodmagazine voor iedereen

Wat je misschien nog niet wist over sla

0 1.050

Sla is hot in de zomer. Iedereen eet liever een koude salade als een warme groente. Voordeel is dat salades vaak overal bij combineren. Een krieltje en een flinke steak erbij en je maaltijd is af. Die steak kan overigens ook in je sla. In dit artikel een aantal tips. De één ken je misschien al wel, de ander niet. Het lezen van dit artikel brengt je waarschijnlijk wel weer op ideeën. Toverzin? Durf te experimenteren.

Sla op dieet

Sla past prima in een dieet. Iedereen weet eigenlijk wel dat sla tot de gezonde producten behoort. Maar dan moet je die sla niet vol stoppen met een vette slasaus of andere dikmakers. Sla bestaat voor 90% uit water. De overige 10% zijn vitamines en mineralen. Koop liever een krop sla dan zakjes gesneden sla. De vitamines en mineralen blijven dan veel beter behouden.

De talloze soorten om mee te variëren:

Kropsla (ook wel botersla genoemd) is een echte Hollandse klassieker. Lange tijd leek het er op dat we die soort af zouden zweren, maar de laatste tijd zien we weer een trend terug. De sla is lekker zacht van structuur en heeft bijzonder veel smaak. De ijsbergsla is kanpperiger, maar ook wateriger en heeft als voordeel dat je deze wat langer kunt bewaren. Daarnaast kennen we nog de batavia, little gem en bindsla. Bindsla noemen we ook wel Romeinse of Romaanse sla. Deze is bekend geworden door de Caesarsalade. Dan zijn er nog de leuke garneer alternatieven als Lollo biondo en lollo rosso, eikenbladsla en soorten als, salanova (sla met kluit). Diverse bladgroenten worden ook vaak als sla gebruikt. Denk daarbij aan Witlof, Veldsla, Roodlof, Radicchio, frisée en krulandijvie, spinazie, rucola, waterkers, snijbiet, postelein, zuring en molsla (paardenbloemblad).

Less is more

In veel gevallen kunnen we bovenstaande term toepassen op sla. Less is more. Maar al te vaak krijgen we sla voorgeschoteld waarbij je de sla niet meer ziet door de vele ingrediënten. Neem liefst maar 3 ingrediënten, bijvoorbeeld kropsla met radijs en ei. Probeer hier smaken te combineren als Zout, zoet, zuur en bitter. Maak de ideale combinatie en zorg dat jouw salade een smaakexplosie op je tong teweeg brengt.

Dressing of Vinaigrette brengen de smaken bij elkaar

Met een dressing, of die nou op olie- of yoghurt basis is, breng je de smaken van je ingrediënten bij elkaar. De dressing voegt uiteraard ook zelf smaak toe. Belangrijk is dat je de dressing pas op het laatst toevoegt. De dressing blijft dan even op het blad liggen. Een dressing die te vroeg op de salade gaat zal naar onderen verdwijnen en te weinig smaak toevoegen.

Het belangrijkste van je dressing is de balans. Neem je een vinaigrette, dan bestaat deze uit één deel azijn (limoensap of citroensap kan ook) op drie delen olie. Hieraan wordt vaak nog een ingrediënt toegevoegd. Denk aan pesto, mosterd of suiker. Je kunt met je dressing net zoveel variëren als met je slasoorten. Bepalend is jouw lef om te experimenteren en natuurlijk je eigen smaak.

Mogelijkheden om het compleet te maken.

Croutons geven een lekkere bite aan je sla. Dit kan ook met pijnboompitten, uitgebakken (en iets afgekoelde) spekreepjes, noten, blokjes kaas, olijven of gedroogde zuidvruchten. Voeg ook eens verse kruiden of kiemen toe. Maar ook vlees kan prima. Denk eens aan kip, bacon, tonijn, zalm of rundreepjes. Bekend is bijvoorbeeld de thaise salade met biefstuk of rosbief.

Deze recepten en tips zijn mogelijk ook interessant

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website maakt gebruik van functionele en commerciële cookies. Zonder deze cookies is deze website niet mogelijk en ze helpen u aan een betere gebruikerservaring. Oké Lees meer