Foodtrends 2015; Bewuster genieten! – Wat zijn de foodtrends 2015? Ben jij ook benieuwd naar de ontwikkelingen op het gebied van eten en drinken? We zetten de belangrijkste trends voor je op en rij en zijn vooral ook heel benieuwd bij welke trend jij je het liefst aansluit.
Foodtrends 2015 in het kort
Om ‘m maar direct in te koppen: Food is Trendy. De belangstelling voor food in het algemeen is booming. Wij vinden het natuurlijk meer dan leuk dat Lekker Tafelen steeds meer gezien wordt als de manier om te genieten. Socializen met vrienden, familie of gezin doe je aan tafel. We besteden graag wat meer geld voor een goed ingrediënt, zetten vol trots een mooi gerecht op tafel en genieten meer (hoe kan het ook anders in het social media tijdperk) van goed gesprek met een hapje en een drankje. Dat genieten doen we gelukkig ook steeds bewuster. We kiezen ervoor en laten ook graag onze vrienden zien dat we bewuster omgaan met mens, natuur en milieu. Bewust en eerlijk eten wordt een lifestyle. Wij worden er blij van. Jij ook?
Hype of trend
Wie de media gevolgd heeft in 2014 heeft vele hypes kunnen volgen. Het is lastig om alle hypes te volgen en we kunnen ons voorstellen dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Waar doe je nu goed aan? Wat is echt gezonder en bewuster eten? We sommen de echte trends voor je op.
Superfood is steeds meer vers
Laten we beginnen met een opvallende. Superfood. Ja, is dat echt geen hype maar een trend? Jazeker. We hebben aanpassingen gemaakt in de defenitie van superfood maar superfood blijft. Gojibessen zijn het niet meer, maar hoe verrassend dat VERSE superfoods wel blijven. We kiezen liever voor verse broccoli, avocado, zoete aardappel en kool.
Verpakkingsvrij en onbewerkt
Pakjes en zakjes zijn uit. Eindelijk! We kiezen voor verse producten en vooral ook onbewerkte producten. We denken beter na over wat we kopen. De vegetarische burgers uit de supermarkt vervangen we door heerlijke homemade vega burgers en, ja echt, we gaan onze soepen gewoon weer helemaal vers zelf maken.
Feelgood gevoel uit verse ingrediënten
Je goed voelen bij eten is belangrijker dan ooit. En zeg nou zelf. Het eten van een mandarijntje vrolijkt je op. Dat gevoel willen we meer en meer beleven in ons eten. Fruit, maar ook noten, peulvruchten en granen krijgen een steeds grotere plaats in ons eetpatroon en niet te vergeten, ook in onze smaakbeleving.
Gezonder en verser
We beseffen steeds meer dat vers en puur eten gezonder is. Met z’n allen letten we op koolydraten, en de GI oftewel Glykemische index vinden we meer van belang. Deze index geeft inzicht in wat voeding doet met je energie niveau. Ook hierin komt sterk terug dat verse producten beter zijn voor je lijf (veel goed gevoel) dan bewerkte producten. Ook extremen zijn niet meer weg te denken. De één kiest voor volledig suikervrij, de ander voor volledig vegetarisch, en ook zuivelvrij en glutenvrij zijn steeds populairder wordende keuzes.
Meer smaak
Hoe mooi dat ook smaak een grote rol speelt in 2015. Het less = more principe komt steeds meer naar voren. Liever en smaakvol dan veel en smakeloos is trendy. Umami is een nieuwe smaak. Maar als we kijken naar oude bekende smaken dan vinden we zoet minder oké, zuur is fout, vet al helemaal en we kiezen voor wat overblijft. BITTER is in. Groentenveredelaars hebben net al die bittertjes geprobeerd te verstoppen en ja hoor, we willen weer echt bittere witlof en spruitjes en boerenkool vinden we weer lekker, de grapefruit komt terug en ook in de drankjes zul je dat terug gaan zien.
Minder verspillen
Don’t waste is een term die je veel langs hebt zien komen en die ook nog regelmatig terug zal komen. Verspillen is zoooo 2014 we gaan ons leven beteren. Wij denken dat er nog enorm veel nodig is om voedselverspilling terug te brengen tot normale proporties.
Lokaal en met elkaar
We willen de herkomst van ons voedsel weer herkennen. Daarin is nog een lange weg te gaan, maar opvallend is dat we het samen doen. Kleinschaliger maar samen. In kleine groepjes starten we prachtige initiatieven en juist die kleine – en vaak hele creatieve – initiatieven zijn razend populair.
Bedrijven spelen steeds beter in op deze foodtrends
Een opvallende trend vinden wij ook dat bedrijven weer luisteren. Nee, dat kun je niet over één kam scheren. Er zijn nog talloze voorbeelden van winstjagende ondernemingen die verder alles om zich heen naast zich neer leggen. Positief is het om te zien hoe bepaalde bedrijven weer begrijpen dat luisteren naar de behoefte van hun klanten ze uiteindelijk meer winst oplevert. Bij grote ondernemingen gaat het om marketingtechnieken, maar ook in kleinschalige initiatieven zien we dat luisteren een stukje terug. Spontaan ontstaan prachtige initiatieven en passie voor product (echte ambacht) zien we meer en meer terugkomen.
In de afgelopen dagen heb ik meerdere bedrijven bezocht. In deze grote ondernemingen zien we mooie ontwikkelingen. Daarnaast werkt Lekker Tafelen samen met een aantal geweldige partners en bezochten wij een aantal van die mooie kleinschallige maar passievolle hotspots. We lichten er hier een aantal voor je uit:
La Place
Op uitnodiging van La Place waren wij aanwezig bij een Trendsessie door Anneke Ammerlaan. Aan de hand van deze sessie presenteren we jullie bovenstaande foodtrends. We schreven al eerder over de mooie ontwikkelingen in de La Place formule, en we zullen er nog veel over schrijven en ontdekken. Eén van de mooiste voorbeelden is wel dat La Place het begrip frisdranken uitgebannen heeft en al langer bekend is vanwege de mooie, verse sapjes en smoothies. Eén van de goede ontwikkelingen die wij graag volgen en waarvan we stiekem hopen dat de supermarkten die ook gaan volgen.
Jumbo Foodmarkt
Jumbo supermarkten onderscheid zich momenteel ook steeds meer van de anderen. Naast hun bekende Laagste Prijs Garantie zie je bij Jumbo passie en ambacht weer terugkomen. Vandaag mochten we aanwezig zijn bij de opening van een grootse Foodmarkt in Amsterdam. Jullie lezen hier snel meer over. Ook in deze super nieuwe winkel proef je de passie en het ambacht weer. Eten wordt weer beleving en bovenstaande foodtrends zijn allemaal verwerkt in deze mooie nieuwe supermarkt.
Ekoplaza
Niet voor niets werd Ekoplaza voor het tweede jaar uitgeroepen tot duurzaamste merk. In Amsterdam opent vandaag de nieuwste conceptstore van Ekoplaza. Wij mochten daar alvast een kijkje nemen en ook hierover lezen jullie dus snel meer. Ook deze winkel ademt deze trends uit. Mooi om te zien hoe duurzaamheid anno 2014/2015 vorm krijgt. Ook Ekoplaza laat superfoods zien en staat als formule met beide beentjes op de grond. Dichtbij de consument. Waar je een aantal jaren terug nog echt moeite moest doen om iets biologisch te kopen daar is er nu een gigantisch assortiment van biologische producten verkrijgbaar die Ekoplaza op een mooie en moderne manier in de markt zet. Zoals gezegd, snel meer info.
Tot slot willen we jullie graag nog eens kennis laten maken met een aantal prachtige initiatieven waar we al eerder over schreven. Kleinschalige bedrijven maar groot in passie, originaliteit en ambacht.
Viswinkel online Chris levert via zijn webwinkel met heel veel passie Nederlandse vis. Eerlijk en puur. Chris is zelf mosselvisser in Yerseke met een pure passie van zijn vak.
Slagerij Spoelder is een vakslager met een absolute passie voor vlees. Goed vlees. Deze ambachtelijke slager vertaald zijn passie nu ook in een online shop. Zonder logo’s en keurmerken maar vlees met de ouderwetse en pure passie van een slager.
Mastenbroek vleeswaren maakt met een enorme passie de echte Gelderse rookworst. Nee geen doorgemalen vlees in een jasje van plastic. Geen conserveringsmiddelen maar een puur en eerlijk product.
De lekkerste kaas die het gevoel van zijn marktkraam ook online weet te vertalen. Mooi initiatieven lanceerde (Red een kaas) en naast buitenlandse kaas ook onze eigen Nederlandse kazen in een moderne webshop met gevoel, passie en ambacht aan de man brengt.
Bommels Conserven. Importeur van hoogwaardige conserven. Conserven met het verhaal van de maker. Een verhaal met passie en zeer onderscheidend van de gangbare conserven.
Fenix Foodfactory is een kleinschalig maar geweldig initiatief van een groep ondernemers in Rotterdam. Meerdere ambachten worden gepresenteerd in een loods. Zij slagen er in om lokale ondernemers samen te brengen in een ander jasje waarbij vrijheid, genieten, proeven en duurzaamheid geen steekwoorden blijven maar realiteit worden.
Rotterdamse Munt is een mooi kleinschalig project. Een kruidentuin midden tussen de Rotterdamse bedrijvigheid. Moestuinieren / Urban Farming het is trendy en Rotterdamse Munt voegt hier volgens ons een mooi vernieuwend initiatief aan toe.
Kistjes, kratten en boxen werden in 2014 een absolute trend. Wij vinden er wat van, maar zijn er van overtuigd dat deze initiatieven van o.a. Streekbox, Beebox, Odin, BeterBio, Streekmolen, De Krat en Hellofresh iets toevoegen voor een bepaalde doelgroep. Eet je hierdoor, vers, bewust of minder kant-en-klaar dan bevelen we ze van harte aan. Wil je eten ook beleven, dan is zelf boodschappen doen wat ons betreft een must en verwijzen we je graag door naar lokale ondernemers passend in de trend van lokaal en samen.
Markthallen Rotterdam. Ja, alweer Rotterdam. Iedereen heeft al gelezen over de markthallen. De meningen lopen uitéén maar iedereen is het er over eens dat dit een nieuwe beleving is in food. Wij hopen dan ook van harte dat deze trends elkaar op blijven volgen en dat we samen duurzamer, eerlijker, en gezonder gaan eten en genieten.
Jouw personal foodtrends
Bovenstaande trends zijn een schets van landelijke ontwikkelingen. Maar wat is jouw persoonlijke keuze in food voor 2015? Lekker Tafelen biedt meer en meer een podium voor de passie van deze ondernemers, deze mooie trends en vooral ook jullie ideeën over eerlijk, gezond en duurzaam genieten van eten en drinken. Deel je jou mening over deze foodtrends met ons? Laat je het weten als jij hier uitgesproken keuzes in maakt en waarom je die maakt? Met jouw verhaal en onze ideeën kunnen we samen leren en genieten van het meest trendy begrip in 2015. FOOD!