- Lekker Tafelen - https://lekkertafelen.nl -

Bloemkool als alternatief voor brood, rijst en aardappel

Bloemkool als alternatief voor brood, rijst of aardappel [1] – Uit recent onderzoek is gebleken dat we in Nederland gemiddeld te weinig groente [2] per dag eten. De geadviseerde hoeveelheid is 250 gram per dag terwijl blijkt dat er gemiddeld slechts 127 gram wordt gegeten. Een aandachtspuntje lijkt me zo.


Bloemkool als alternatief

Door je groente op een andere manier te serveren is het vaak eenvoudiger om de geadviseerde hoeveelheid wel te halen. Neem de bloemkool, deze groente is zo veelzijdig daar zul je versteld van staan, door hem te gebruiken als vervanger van je rijst, aardappels of zelfs brood eet je bijna ongemerkt een dubbel portie groente tijdens je maaltijd.

Probeer eens één van onze recepten waarin bloemkool als alternatief wordt gebruikt.

[vc_row][vc_column width=”1/3"]

[/[/vc_column][vc_column width=”1/3"]iv id="" class=" bs-listing bs-listing-listing-classic-2 bs-listing-single-tab">
[/vc[/vc_column][vc_column width=”1/3"] id="" class=" bs-listing bs-listing-listing-classic-2 bs-listing-single-tab">
[/vc_c[/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2"]d="" class=" bs-listing bs-listing-listing-classic-2 bs-listing-single-tab">
[/vc_col[/vc_column][vc_column width=”1/2"]"" class=" bs-listing bs-listing-listing-classic-2 bs-listing-single-tab">
[/vc_colum[/vc_column][/vc_row]er met kleur

De witte variant van de bloemkool is toch wel de meest bekende, toch zie je tegenwoordig ook steeds vaker de groene (Romanesco) in het assortiment van de groenteman. Daarnaast bestaat er ook nog een oranje, een gele en een paarse variant. Qua smaak en bereiding verschillen ze niet veel en daarom kun je ook makkelijk de witte eens vervangen door de groene of , als je hem kunt vinden, de paarse. Als je een gekleurde bloemkool gaat koken zal de kleur echter wel vervagen.

Gezonde eigenschappen van de bloemkool

Bloemkool is licht verteerbaar, bevat veel voedingsvezels en weinig calorieën. Verder heeft de bloemkool een hoog gehalte aan vitamine C en is rijk aan waardevolle stoffen als calcium en fosfor.

Hollandse bloemkool

In de maanden mei, juni en juli is de Hollandse bloemkool op z’n best en op z’n goedkoopst. Let er altijd op dat je een echte Hollandse bloemkool koopt. Buiten het seizoen is deze groente namelijk ook gewoon verkrijgbaar maar dan worden ze vaak geïmporteerd uit Spanje en Frankrijk. De Franse soort zorgt er vaak voor dat mensen zeggen/denken geen bloemkool te lusten, deze geeft vooral tijdens het koken een muffe, penetrante geur af en ook is de smaak van de Franse bloemkool wat bitter. De Hollandse bloemkool daarentegen ruikt niet en smaakt niet bitter. Vraag je groenteman dan ook altijd naar het land van herkomst.

Bloemkool bewaren en schoonmaken

Bewaar bloemkool op een koele, donkere plaats, bij voorkeur in plastic folie in de koelkast. De kool is dan enkele dagen houdbaar. Verwijder de bladeren en de stronk. Leg de bloemkool een kwartier omgekeerd in ruim water met zout zodat eventuele rupsen er uit komen.

Links en afbeeldingen in dit bericht van www.lekkertafelen.nl:
  1. Pannenkoeken: https://lekkertafelen.nl/rubriek/recepten/hoofdgerecht/pannenkoeken/
  2. Bijgerecht: https://lekkertafelen.nl/rubriek/recepten/bijgerecht/
  3. Ontbijt en lunch: https://lekkertafelen.nl/rubriek/recepten/ontbijt-en-lunch/
  4. Recept: https://lekkertafelen.nl/rubriek/recepten/
  5. Vleesgerechten: https://lekkertafelen.nl/rubriek/recepten/hoofdgerecht/vleesgerechten/