- Lekker Tafelen - https://lekkertafelen.nl -

Botersla: Die moet je plukken!

Botersla: Die moet je plukken! – Botersla, ook wel kropsla, is weer terug van weggeweest! Na de voorgesneden zakjes sla in de koeling van de supermarkt en de waterige ijsbergsla maakt de smaakvolle botersla weer zijn rentree.

Naast de zachte en volle smaak is botersla ook een stuk voordeliger dan een voorgesneden zakje sla. Voor een krop van ruim 200 gram betaal je nog geen euro terwijl een zakje met sla melange van 75 gram al snel €1.49 kost. Bij de voorgesneden zakjes moet je goed opletten dat er geen verlepte blaadjes tussen zitten, ook worden de randjes snel bruin door het voorsnijden. En wist je dat na het snijden van groenten [1] vitamines verloren gaan?

Een krop botersla moet frisgroen van kleur zijn en knapperig vers met een stevig en gesloten hart. Je kunt de sla het best zo snel mogelijk gebruikten na aankoop, maar in de groentelade van je koelkast kun je de sla ook nog een kleine week bewaren. Leg hem dan niet in een gesloten plastic zak maar zorg dat de krop kan ademen. Bewaar de sla nooit naast fruit [2], bij het narijpen van fruit komt er namelijk een gas vrij die zorgt dat de sla sneller bederft.

Voor gebruik was je de blaadjes van de botersla in ruim water en droog je de blaadjes in een slacentrifuge of laat de sla uitlekken in een vergiet of schone theedoek. Verwijder eventueel harde nerven en scheur de blaadjes in kleinere stukken. Als er zand op de sla zit kun je de blaadjes in een grote kom water doen met een snuf zout, het zand zakt dan naar de bodem.

Botersla bestaat dan wel voor 90% uit water, toch bevat sla veel verschillende vitamine (A, B, C) en mineralen zoals natrium, calcium, magnesium en ijzer. Sla werkt kalmerend en slaapverwekkend, geen ideale maaltijd dus als je nog een hele lange avond voor de boeg hebt! Maar sla stimuleert ook de spijsvertering, geeft je een frisse huid en bevat nauwelijks calorieën.

En wat kun je dan voor lekkere dingen maken met deze botersla? Hieronder vind je drie heerlijke receptjes ter inspiratie.

Salade van botersla met aardbeien, mozzarella en avocado

voor twee personen

Was en droog de slablaadjes en leg ze op de borden. Halveer de aardbeien, snijd de avocado in plakjes en rooster de pecannoten in een droge koekenpan. Leg de aardbeien, avocado, pecannoten en mozzarella op de sla. Breng de salade op smaak met zout en peper en besprenkel met de olijfolie.

Ratatouille op een bedje van botersla

voor twee personen

Pel en snipper de rode ui en de knoflook. Snijd de courgette en aubergine in blokjes en de rode paprika in reepjes. Fruit de ui en knoflook aan in een beetje olijfolie, voeg de kruiden toe en bak deze een minuutje mee. Doe de paprika, aubergine en courgette in de pan en bak deze voor acht minuten mee. Voeg de tomatenpuree toe, bak deze even mee om te ontzuren en voeg dan een scheutje water toe. Laat alles nog 4 minuten door pruttelen en breng de ratatouille dan op smaak met zout en peper. Was en droog de blaadjes sla en leg deze in een diep bord, schep de ratatouille erop en bestrooi met wat Parmezaanse kaas.

Lauwwarm slasoepje met Hollandse garnalen

voor twee personen

Pel en snipper de ui en de knoflook en fruit ze aan in een scheutje olijfolie. Was en droog de blaadjes sla en voeg deze toe aan de groentebouillon, houd wel wat kleine blaadjes sla achter voor de garnering. Gebruik de blender of staafmixer om de ingrediënten te pureren tot een soep. Snijd de avocado in blokjes en voeg deze toe, samen met de aangefruite ui en knoflook. Pureer nogmaals en breng de soep op smaak met de gemalen chiliflakes en zout. Schenk de soep in borden. Meng de creme fraiche met het sap van een halve citroen en een snufje zout. Lepel een beetje creme fraiche over de soep. Leg wat kleine blaadjes sla op de soep en leg hierin de Hollandse garnalen.