Recepten om zelf te maken



Verse Vis; tips, inspiratie en recepten

Terug naar homepage

Worteltortilla's met zalm roomkaas eindfoto

Worteltortilla’s met roomkaas, rucola, zalm en tomaatjes

Groentjes en een stukje vis voor tussen de middag? Deze worteltortilla’s met zalm zijn een heerlijke lunch. Geen worteltortilla’s? Maak dan tortilla’s zelf.

Verse Vis; Tips, inspiratie en recepten

Vis is niet alleen super gezond, maar ook heel erg veelzijdig. Wist je dat we op Lekker Tafelen wel recepten hebben voor 40 verschillende soorten vissen, schaal- en schelpdieren?

Laat alsjeblieft de tilapia en pangasius filet aan je voorbij gaan en ga voor lokale, verse vis. De Noordzee zit al vol met lekkers, en onze Nederlandse garnaaltjes zijn ook verrukkelijk.

We vinden het ook vaak lastig om een hele vis klaar te maken en kiezen daarom vaak voor gemak: een filetje. Maar wist je dat je een vis veel meer smaak geeft wanneer je hem met graat en vel bereidt?

Duurzaamheid

Er zijn talloze vragen over duurzaamheid. Wat ons betreft is het vooral duurzaam om vis te eten die hier in Nederland gevangen wordt. Vaar niet blind op allerlei logo’s en keurmerken! De Nederlandse Schol bijvoorbeeld heeft niet zo’n keurmerk. Toch wordt er in de scholvisserij van alles aan gedaan om zo duurzaam mogelijk te vissen. Wat ons betreft is Nederlandse vis duurzaam genoeg!


Kreeft snijden

Het wordt weer tijd voor kreeft!

Zo snijd je kreeft! Met veel stap-voor-stap foto’s

 

vispannetje

Heerlijk vispannetje met diverse soorten vis

Wat dit vispannetje zo heerlijk maakt is de zelf getrokken visbouillon. Niet moeilijk!

 

kabeljauw met koolrabi

Kabeljauw met koolrabi, broccoli en kerrieroom

Een heerlijke vis van het seizoen – probeer anders nu met skrei, een kabeljauwsoort – met een zalig makkelijk sausje.

We helpen je graag op weg bij het maken van bewuste keuzes!

zeewolf met spitskool

Zet eens zeewolf op tafel

Zeewolf is een heerlijke delicate vis die erg lekker smaakt omdat hij zichzelf voedt met krabbetjes. Probeer onze recepten!

bewuste visweek

Vis kopen, tijd voor een bewuste keuze

Lees hier een eerlijk verhaal. Hoe kies je bewust? Waar moet je allemaal op letten?

Kokkels

Kokkels, duurzame schelpen uit de Waddenzee

Lees het verhaal van Tijmen die meevoer met een kokkelvisser, één van de laatsten die dit prachtige beroep nog uitvoert.

Bij Lekker Tafelen kun je ook meer leren over verse vis

Schol fileren

Zo fileer je schol en andere platvissen.

Wees niet bang om een hele (plat)vis te kopen. Goedkoper dan een filetje en met meer smaak, omdat je de graten meebakt. Stap voor stap uitgelegd

zalm roken

Zo kun je zalm koud roken

Leuk en stoer om te doen. Of het nu in de winter buiten is, op de barbecue of gewoon op het fornuis. Lees hier alle tips & tricks!

zeebaars

Zeebaars, durf eens wat anders

Een zeebaars is een relatief onbekende vis. Maar hij is heerlijk mals en goed op verschillende manieren klaar te maken. Bij Lekker Tafelen zijn we er dol op!

poke met rauwe zalm

4 x Poke, de nieuwe rage uit de VS

Poke bowls zijn verrukkelijke kommetjes met (rauwe) vis op smaak gebracht met verschillende ingrediënten. Op een bedje van Sushirijst of (glas)noedels. Oorspronkelijk uit Hawaii met Japanse twist, hebben ze de VS veroverd. Nu ook zelf te maken!

Tijd voor Skrei

Februari en maart zijn de maanden waarop je skrei eet. Skrei, zo wordt de kabeljauw genoemd uit de Barentszee die deze maanden langs de kusten van Noorwegen zwerft. Heerlijk stevig en mals vlees, waarmee je vele kanten op kunt. We hebben er al heel wat mee klaargemaakt, dus je treft bij ons diverse recepten aan.

kabeljauw overschotel

Kookgemak: Kabeljauw ovenschotel met aardappel, wortel en een mosterdsausje

Dit gemakkelijke recept bewijst weer eens hoe veelzijdig je vis kunt klaarmaken. Gebruik in plaats van kabeljauw gerust een andere vis met een neutrale smaak, zoals zeebaars, zeewolf of zeeduivel. En waarom niet mer skrei, dé vis van het seizoen.


Waarmee kook jij vandaag?

Vis

KabeljauwScholTongZalmSkreiDorade – RoodbaarsMakreelZeebaarsForelRode PoonHaringTonijnAnsjovisHondshaaiPalingHeilbot

Schaal- & Schelpdieren

MosselenGarnalenOestersKreeftKokkelsScheermessenCoquilles

Gezond

Vis eten is gezond. Niet alleen omdat het caloriegehalte erg laag is maar ook de vetten zijn erg gezond. Veel vette vissoorten bevatten Omega 3. Overigens adviseert het Voedingscentrum om minimaal 1 keer per week vis te eten. Wij zeggen doen! Gemiddeld halen we in Nederland de 1 keer per week niet.

Bewaren

Ons advies is om vis helemaal niet te bewaren. Eet vis bij voorkeur op de dag van aankoop. We geven je dan ook graag de nodige tips om echt verse vis te kopen.

Verse vis ziet er fris uit en ruikt naar de zee. Hele vis heeft een glanzende huid en heldere, bolle ogen. De kieuwen zijn rood of roze, de staart is stevig en eventuele schubben sluiten goed aan.

Verse visfilets en vismoten zijn stevig, veerkrachtig en licht doorschijnend. Als vis niet vers is, ruik je dit direct aan de onaangename geur.

Reken bij het kopen van vis op ongeveer de volgende hoeveelheden per persoon:

  • 150 gram gefileerde vis
  • 200 gram vismoten
  • 250 gram hele vis
  • 1 kilo mosselen

Wil je wel vis bewaren, zorg dan voor kou. Hoe meer hoe beter zouden we zeggen. Tussen de 1 en 4 graden is optimaal.

Visbouillon maken

Visbouillon; de basis

Handig die blokjes, maar tjonge als je zelf bouillon maakt, dan proef je het verschil echt. Niet zeggen dat je hier uren mee bezig bent, 30 minuten pruttelen en je hebt een prima basis om een heerlijke vissoep te maken. Ik denk dat ik meer tijd kwijt was met naar de markt gaan, wachten bij de viskraam, en weer terug naar huis. Ja, inderdaad alleen de viskraam, want wat je verder nodig hebt, zal je gok ik zo, al standaard thuis hebben liggen.

 

vis-kalender-seizoen

Klik op de afbeelding voor de volledige versie

Vette- en magere vis

Er zijn twee soorten vis: magere vis en vette vis. Magere vis is meestal witte vis, zoals kabeljauw, schelvis, rog, victoriabaars, schol, heilbot, heek en tilapia. Deze zitten vol proteïne en bevatten weinig vet en calorieën.

De vette, olierijke vissen als ansjovis, haring, makreel, zalm, sardine, sprot, tonijn en forel zijn wellicht nog belangrijker voor je gezondheid. Deze vissoorten bevatten de goede vetsoorten die ervoor zorgen ervoor dat je lijf gezond blijft en je bloedvaten schoon. Ook zorgen ze voor een goede cholesterolverhouding.

Omega 3

Vette vis bevat ook echt gezonde vetten. Omega 3-vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren die beschermen tegen hart- en vaatziekten. Deze Omega 3-vetzuren zijn zowel in vis als in schaal- en schelpdieren terug te vinden. Tijdens zwangerschap of borstvoeding wordt ook geadviseerd geen visolie capsules te slikken maar om gewoon verse vis te eten.

Zalm carpaccio

Zalm, veelzijdig en gezond

Natuurlijk komt de zalm niet uit Nederlandse wateren. Het kan natuurlijk geen kwaad om ook eens zalm te eten. Deze populaire vis is overal verkrijgbaar en ook op Lekker Tafelen vind je talloze variaties met verse zalm. Geen idee welke zalm je dan zou moeten kopen? De viswijzer geeft antwoord, maar het blijft allemaal best wel ingewikkeld.

rillette van makreel

Rillette van makreel voor bij de borrel

Rillette klinkt misschien vreselijk ingewikkeld om te maken, maar dit recept is kinderlijk eenvoudig. Makreel is sowieso niet alleen een gezonde vis, maar ook nog eens een heerlijke vis, die stukken goedkoper is dan zalm of tonijn en het heel goed doet op de borreltafel. Enne… mocht er onverhoopt nog wat overblijven is het ook heerlijk voor op de boterham.

Verse kreeft bereiden; Dat doe je zo:

Aan de hand van stap voor stap foto’s leggen we uit hoe je een verse kreeft bereid. Dat wordt toch vaak nog best een beetje eng gevonden, maar als je het eenmaal een keer gedaan hebt valt dat reuze mee. En als je later aan tafel zit te genieten van echt verse kreeft besef je je dat je dat er graag voor over had.

Oesters

Geniet vaker van Oesters

We eten ze vaak onderweg, maar thuis eten we nauwelijks oesters. Ze zijn hartstikke gezond en vooral heel lekker. Daarom laten we graag zien hoe je oesters openmaakt, maar ook hoe je echt lekkere oesters op tafel zet. Dat kan puur zijn, maar wij zetten drie bereidingswijzen op een rij.