Lekker Tafelen
Online foodmagazine voor iedereen

Soorten noten in één handig overzicht

Soorten noten in één handig overzicht – Eens kijken of je dit herkent, het is marktdag en je loopt de markt op en net als je je eerste stap op de markt hebt gezet krijg je die heerlijke geur van vers gebrande noten in je neus en bijna automatisch loop je richting deze kraam alsof de lucht je er naar toe trekt. Mij overkomt dit eigenlijk iedere keer weer en meer dan eens eindig ik dan ook voor deze kraam.

Van te voren heb ik dan niet eens echt een keus gemaakt welke noten ik zou willen meenemen, maar dat is het mooie van noten, het maakt eigenlijk ook niet uit want je kunt er altijd wel wat mee maken, gebruik ze bij het bakken van een cake, meng ze door een salade of verwerk ze in een wokgerecht, de mogelijkheden zijn echt eindeloos en even toch geen inspiratie…..dan eet je ze toch gewoon lekker uit het vuistje.

Noten, ze zijn gezond en je kan er zoveel lekkers mee maken

Noten bevatten veel calorieën maar door het hoge gehalte aan onverzadigde vetten geven ze ook snel een verzadigd gevoel en zullen noten er voor zorgen dat je juist minder gaat eten. Daarnaast zitten noten vol mineralen, antioxidanten, eiwitten, vezels en vitamines. De samenstelling van deze gezonde stoffen is bij iedere noot verschillend.

Door dat noten ijzer, vitamine E en B bevatten kunnen zij gezien worden als een volwaardige vleesvervanger, echter wordt er geadviseerd noten niet dagelijks te gebruiken als vleesvervanger omdat ze relatief veel calorieën leveren. Bij het vervangen van vlees voor noten kunt je het best ongeveer 30 tot 40 gram per persoon rekenen.

De verschillende soorten noten

Amandelen

De amandel is een van de meest gebruikte noten uit het notenassortiment, vooral in de patisserie eist de amandel een grote rol op denk bijvoorbeeld aan amandelspijs, gehakte amandelen, amandelmeel en we zien hem vaak terug als garnering van diverse lekkernijen. Amandelen zijn rijk aan vezels en vitamine E. Deze vezels zorgen voor een goede darmwerking en de vitamine E beschermt je lichaam tegen diverse ziekten.

Cashewnoten

De cashewnoot groeit onder aan een vrucht die de naam Cashewappel draagt. Deze appel groeit in de tropen en is in Nederland vrijwel onbekend. De cashewnoot daarentegen is één van de meest populaire noten onder de consument. De cashewnoot is rijk aan ijzer, en vitamine B1, daarnaast bevat de cashewnoot in vergelijking tot andere noten weinig vet.

Hazelnoten

De hazelnoot die wij in Nederland terug vinden komt veelal uit Turkije, ruim 70% van de wereldproductie hazelnoten komt uit dit land. De hazelnoot zien we ook in de patisserie vaak terug komen, in een hazelnootpasta, hazelnootcrème en natuurlijk de hazelnootschuimtaart. De hazelnoot bevat, net als de amandel, een hoog gehalte aan vitamine E, daarnaast is de hazelnoot één van de meest voedzame noten omdat ze een grote hoeveelheid verschillende vitamines bevatten.

Macadamianoten

Deze noot dankt zijn naam aan zijn ontdekker filosoof dr. John Macadam, hij ontdekte de boom waar deze noten aan groeide in 1857, aan de Australische kust. Noten bevatten veel onverzadigde vetten maar de macadamianoot bevat er extra veel maar liefst 62 gram op 100 gram noten. Een gezonde noot welke volgens bewezen studies ook daadwerkelijk een cholesterolverlagend werking heeft. Toch is het gezien de totale calorie inname op een dag niet aan te raden een handje vol weg te eten, maar geniet dagelijks van 2 tot 3 noten.

Amandelen

Amandelen

Cashewnoten

Cashewnoten

Hazelnoten

Hazelnoten

Macadamianoten

Macadamianoten

Paranoten

De paranoot, of ook wel brazilnut genoemd, groeit aan grote bomen in Zuid-Amerika. Aan deze bomen groeien grote, groene op kokosnoot lijkende bollen, deze bollen zijn gevuld met zaden. Deze zaden groeien uit tot de paranoot, welke dan nog in de dop zit. In de dop worden ze echter in Nederland vrijwel niet meer verkocht, wat logisch is omdat de dop bijna niet te kraken is. De paranoot bevat naast alle andere goede voedingsstoffen een zeer hoog gehalte aan selenium, welke het verouderingsproces zou doen remmen, eet echter nooit meer als 6 paranoten per dag, een teveel aan paranoten zou een seleenvergiftiging kunnen veroorzaken.

Pecannoten

De grootste producenten van deze noot zijn toch wel de Amerikaanse staten Texas en Louisiana, vooral langs de Mississippi schijnen tal van pecannotenbomen te groeien. De pecannoot heeft veel weg van de walnoot hoewel de pecannoot toch wel zoeter van smaak is. De noot groeit in een bast welke opengaat op het moment dat de noot rijp is. Onder alle noten heeft de pecannoot verreweg het hoogste gehalte aan zink. Zink speelt een belangrijke rol bij het aanmaken en herstellen van weefsel.

Pistachenoten

Deze noten groeien aan de pistacheboom en dan alleen aan de vrouwelijke variant van de boom, de mannelijke boom zorgt voor de bestuiving maar de vrucht groeit enkel aan de vrouwelijke boom. De noten die wij in Nederland terug vinden zijn voornamelijk afkomstig uit Iran en Amerika. De pistachenoot wordt vooral herkent aan zijn groene kleur en is een veel geziene noot op de borreltafel. Ook de pistachenoten hebben een gunstig effect op hart- en vaatziekten daarnaast heeft de pistachenoot een zeer grote antioxidantencapaciteit.

Walnoten

De walnoot is één van de weinige noten die ook in Nederland groeit, toch komt het merendeel van de walnoten in Nederland ook uit Amerika. Vooral door het ontbreken van een goed droogproces zijn de noten die uit Nederland afkomstig zijn niet lang houdbaar. Walnoten hebben een sterk positief effect op hart- en vaatziekten en werken cholesterolverlagend. Daarnaast zou de walnoot een gunstig effect hebben op diverse ziekten die aan de hersenen zijn gerelateerd.

Paranoten

Paranoten

Pecannoten

Pecannoten

Pistachenoten

Pistachenoten

Walnoot

Walnoten

Er zijn zoals je ziet verschillende soorten noten, maar daarnaast zijn er ook verschillende bereidingswijzen voor noten welke ook weer invloed hebben op de smaak en het uiteindelijk behoud van alle goede en gezonde eigenschappen van noten.

Ongebrande/onbewerkte noten

Ongebrande noten zijn vaak wat droger van smaak maar zitten nog we bomvol met alle mineralen,vezels, antioxidanten en vitaminen.

Gebrande noten

Deze noot wordt gefrituurd in olie wat een heerlijke smaak geeft en een knapperig effect. Door het frituren gaan er helaas wel wat mineralen en vitaminen verloren en door de olie bevat een gebrande noot ook meer calorieën.

Gezouten noten

Deze wordt op dezelfde wijze bereid als de gebrande noot, er word dan echter na het frituren zout overheen gestrooid.

Geroosterde noten

Noten kunnen ook geroosterd worden, dit gebeurd in de oven of een koekenpan, de smaak van de noot komt hierdoor beter naar voren en de noot wordt er wat knapperiger van, voordeel is dat vaak ook de vliesjes om bijv. de hazelnoot los raken door het roosteren. Ook bij deze bereidingswijze geldt echter dat er helaas belangrijke mineralen en vitaminen verloren gaan

De soorten noten die je terug vindt in de supermarkt, speciaalzaken en op de markt zijn vaak voorbewerkte noten d.w.z. dat ze geroosterd, gepeld of bijvoorbeeld gesuikerd zijn. Wil je je gezondheid optimaal laten meegenieten kies dan voor onbewerkte noten, vraag er naar bij je notenkraam of een notenspeciaalzaak.

Bewaar noten altijd op een droge, koele plaats en houd ze goed afgesloten, noten zijn zeer gevoelig voor schimmels.

Deze recepten en tips zijn mogelijk ook interessant

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

2 Reacties
  1. Antoinet zegt

    Mis het recept van chocolade notenkoek. Wil het heel graag maken

    1. Samantha Roelofs zegt

      Ik denk dat dit het recept is dat je bedoeld, zijn erg lekker en makkelijk om te maken. Als je ze gemaakt hebt hoor ik graag van je of jij ze net zo lekker vind als ik. https://lekkertafelen.nl/recepten/chocolade-noten-koek-snel-simpel-en-zo-lekker/

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.